web statistics
Τα Χριστούγεννα είναι το μεγαλύτερο γεγονός της παγκοσμίου ιστορίας,αφού αυτό έγινε το χρονικό ορόσημο δύο κόσμων: της προ Χριστού καί τηςμετά Χριστόν ανθρωπότητας. Ή ένανθρώπησις του Θεού είναι: «το μόνονκαινόν (καινούργιο) υπό τον ήλιον καί το πάντων των καινών καινότατον»,κατά τον "Αγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό.
Επίσης στο Συναξάριον της ημέρας διαβάζουμε: «Θεός το τεχθέν, ή δε μήτηρΠαρθένος· τί μείζον άλλο καινόν είδεν ή κτίσις;». Γι' αυτό καί ή επί γηςστρατευόμενη Εκκλησία του Χριστού εορτάζει το γεγονός με εξαιρετικήλαμπρότητα καί άγάλλεται θεοπρεπώς, μαζί με τις στρατιές των αγγέλων καίτων αγίων, πού βρίσκονται στους ουρανούς, ψάλλοντας το: «Δόξα εν ύψίστοιςΘεώ καί επί γης ειρήνη εν άνθρώποις ευδοκία»!
Προεκτείνοντας λίγο το νόημα της εορτής, θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε ταΧριστούγεννα, εκτός των άλλων, καί ως την κατ' εξοχήν εορτή, πούπροβάλλει το μυστήριο της Μητέρας, υπό τις εξής τρεις διαστάσεις του.
Πρώτον- Στό γεγονός των Χριστουγέννων τονίζεται καί το μυστήριο τηςΜητέρας του Κυρίου μας. Καθώς πλησιάζουμε εύσεβώς καί εύλαβώς στο θεοδόχοΣπήλαιο της Βηθλεέμ, παρατηρούμε ότι σε πολύ κεντρική θέση υπάρχει ήΠαναγία Μορφή Της. Είναι εκείνη πού έπαιξε τον πρωτεύοντα καί καθοριστικόρόλο στην εκπλήρωση του θείου σχεδίου της άπολυτρώσεώς μας. Είναι αυτήπού, κατά τον 'Αγιο Ίω. Δαμασκηνό καί πάλι: "άπαν το Μυστήριον της θείαςΟικονομίας συνίστησιν». Διότι, κατά τον ίδιο πάντοτε "Αγιο Πατέρα: «ήΘεοτόκος εχορήγησε τω κτίστη το κτισθήναι καί τω Πλάστη το πλασθήναι καίτω Υίω του Θεού και Θεώ το σαρκωθήναι και ανθρωπισθήναι.
Ή Παναγία Μητέρα του Χρίστου είναι η υψίστη προσφορά του ανθρωπίνουγένους προς τον Θεό. Στόν εσπερινό των Χριστουγέννων ψάλλουμε: «Τί σοίπροσενέγκωμεν Χριστέ ότι ώφθης επί της γης ως άνθρωπος δι'ημάς; "Εκαστονγαρ των υπό Σού γενομένων κτισμάτων, την εύχαρίστίαν Σοί προσάγει....ημείς δε (Σού προσφέρουμε) Μητέρα Παρθένον».
Συγχρόνως όμως ή Ύπεραγία Θεοτόκος είναι καί ή πλέον γενναιόδωρηαντιπροσφορά του Θεού προς την ανθρωπότητα. "Ετσι, ή Μητέρα του Θεού,γίνεται η σπλαχνική μητέρα καί των ανθρώπων καί μάλιστα των χριστιανών. Καθώς την βλέπουμε να κρατά στην αγκαλιά Της τον Χριστό, είναι σαν να βαστάζη καί όλους εμάς, πού πιστεύουμε σ' Αυτόν.
Δεύτερον-Στήν Μορφή της Μητέρας του Κυρίου μας αντικατοπτρίζεται καί τοΜυστήριο κάθε μητέρας. Το θαύμα της μητρότητας παίρνει από αυτήν ένααπέραντο βάθος καί μια ασύλληπτη αξία. Επιβεβαιώνεται έτσι αυτό πού είπεκάποιος, ότι: «ή μητέρα μας είναι το άγιώτερο καί ίερώτερο πλάσμα στην ζωήμας». Ή ύπαρξη της κρύβει κάτι το θεϊκό, έφ' όσον καί αυτή γίνεται μιαάλλη πηγή ζωής. Είναι δε επί πλέον καί μοναδική, έφ' όσον ό καθένας μαςέχει μόνο μία μητέρα. Καί για να χρησιμοποιήσουμε, κάπως διαφοροποιημένοτον Παύλειο λόγο: «εάν γαρ μύριους παιδαγωγούς έχωμεν... άλλ' ου πολλάς μητέρας».
Η μητέρα γεννώντας ένα παιδί, φέρνει στον κόσμο ένα πλάσμα, πού είναιπλασμένο «κατ' εικόνα» Θεού καί ακριβέστερα του Χριστού. Αυτήν την νέαΰπαρξι ή Μητέρα καλείται να την οδηγήσει από το «κατ' εικόνα» στο«καθ'όμοίωσιν», όπως λένε οί Πατέρες. Δηλαδή να την κάνει ένα ομοίωμα τουΧριστού. Αυτός είναι ό μέγας προορισμός της! Με το αίμα και το γάλα της,την αγάπη και την στοργή της, την αγωγή και διαπαιδαγώγησα της, έχειαποστολή να μόρφωση τον Χριστό «εν τη καρδία» του παιδιού της (Γαλ. 4, 19), όπως έμορφοποιούσε μέρα με την ήμερα επί εννέα μήνες μέσα στα σπλάχνατης, την φυσική του υπόσταση. Βεβαίως το έργο αυτό δεν είναι απλό. Είναιτεράστιο και το πλέον εύθυνοφόρο μέσα στη ζωή.
Ό Θεός έχει δώσει στην Μητέρα μια θέση μέσα στο σπίτι, κεντρική καιουσιαστική. Το σπίτι και ή οικογένεια είναι το πραγματικό της βασίλειο.Είναι το θερμοκήπιο, πού πρέπει να εκτρέφει χαριτωμένους ανθρώπους. Όπωςλέγει ό "Αγ. Γρηγ. Νύσσης «από της εστίας ή χάρις ενταύθα το των αγαθώνέργαστήριον». Καί σ' αυτό το θεϊκό έργο καλεϊται να διακονήση κυρίως ήΜητέρα. Καλείται να εντείνει τον αγώνα καί την αγωνία της, ιδίως κατά τιςήμερες των Χριστουγέννων, ώστε το σπίτι της να γίνει μια άλλη Βηθλεέμ καίή καρδιά των παιδιών της μια νοητή φάτνη.
Τρίτον- Καθώς εξετάζουμε το ύπέρθειο γεγονός της Γεννήσεως του Χριστούκαί τον ρόλο της Μητέρας, πρέπει να τονίσουμε καί μια άλλη διάσταση του,την μυστική καί πνευματική.
Είπε κάποιος σύγχρονος συγγραφεύς: «Χίλιες φορές καί αν έχει γεννηθεί όΧριστός στη Βηθλεέμ, δεν έχει καμμιά σημασία, αν δεν γεννηθή μέσα στηνκαρδιά του κάθε ανθρώπου».Την αλήθεια αυτή υπογραμμίζει καί ό θεοφόρος"Αγ. Μάξιμος ό Όμολογητής με τα έξης λόγια: «Ο του Θεού Λόγος, έφ' άπαξκατά σάρκα γεννηθείς, αεί γεννάται κατά πνεύμα τοις θέλουσι καί γίνεταιβρέφος εαυτόν εν έκείνοις διαπλάττων ταίς άρεταϊς». Επομένως ό Χριστόςέγεννήθη, για να... γεννάται μέσα στίς καρδιές μας. Έτέχθη, για να...τίκτεται. Ήλθε, για να έρχεται στην προσωπική ζωή του καθενός μας. Ό 'Αγ. Συμεών ό νέος Θεολόγος, αναλύοντας το μυστήριο αυτό, λέγει: «Ότανπιστεύουμε ολόψυχα καί μετανοήσουμε θερμά, θα συλλάβουμε τον Λόγο του Θεοϋστίς καρδιές μας, καθώς τον συνέλαβε ή Παρθένος, προσφέροντας Του καίεμείς τις ψυχές μας παρθενικές καί αγνές». Καί συνεχίζει: «Είναι καλότυχος όποιος θα ίδή τον Χριστό να μορφώνεται μέσα του. Αυτός γίνεταιΜήτηρ Χρίστου, έχοντας μέσα του σαν βρέφος τον Χριστό». Δηλαδή, όπως ήμητέρα, όταν κυοφορεί αισθάνεται τα σκιρτήματα του βρέφους καίαντιλαμβάνεται ότι κάτι ζωντανό υπάρχει στα σπλάχνα της, έτσι καί ηχριστιανική καί αναγεννημένη ψυχή - σύμφωνα καί με την διαβεβαίωση τουΑγίου Διαδόχου, Επισκόπου Φωτικής - αισθάνεται εντός της ως άλλα«βρεφοπρεπή σκιρτήματα», την παρουσία του Χριστού. Αυτό άλλωστε ύπεσχέθη όΚύριος σε αυτούς πού θα τον δεχθούν μέσα τους: «ένοικήσω εν αϋτοϊς καίέμπεριπατήσω» (Β' Κορ. 6,16).
Κατόπιν τούτων αντιλαμβάνεται κανείς ότι τα Χριστούγεννα δεν είναι μιααπλή έπετειακή εορτή του κάθε χρόνου, αλλά ένα οριακό βιωματικό γεγονός,πού μπορεί να συμβεί σε κάθε άνθρωπο σε ανύποπτο χρόνο «εν παντί καιρώ καίτόπω» καί όχι μόνο την 25ην Δεκεμβρίου. "Ετσι τα Χριστούγεννα, από έναιστορικό καί εξωτερικό γεγονός, γίνεται εμπειρία εσωτερική καί υπαρξιακή.Από αφορμή εορτασμού για μια μόνο ήμερα, αποβαίνει γεγονός πού κάνειόλη την ζωή μας μια πανευφρόσυνη εορτή!...
Του Αρχ.Αθηναγόρα Καραματζάνη Πειραική Εκκλησία
ΠΗΓΗ.ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΓΥΝΑΙΚΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου